Lilla mamma

09 januari 2009

Tro, religion och sånt…

Filed under: Dagbok — Sara-Johanna @ 12:23

Läste en intressant artikel/bloggpost som fick mig att fundera lite.
Jag är varken döpt, konfirmerad eller medlem i svenska kyrkan. Är inte ateist eller troende av nån tvingande religion. Men just vår nordiska tro, asatron gör mig fascinerad. Där finns så mycket som känns bra.
Får ta och plugga lite för att få en bättre uppfattning.
Kommer ihåg när jag var liten och lusläst en bok om asatron som mamma hade liggande, undrar om hon har den kvar, har för mig att den beskrev hela asatron som en saga som förklarade allt. Från hur världen kom till, vilka gudar som gjorde vad och varför årstider förändras. Om jag inte minns helt fel så var det väldigt likt den grekiska mytologin. Det är också en tro som intresserar, men inte är lika aktuell som vår egna nordiska. För klimatet här uppe i norr skiljer sig avsevärt från medelhavsklimatet, om man ska säga det snällt…
Ska skaffa mig mer information…

Tor

1 kommentar »

  1. Asken Yggdrasil?

    Kommentar av mamma — 09 januari 2009 @ 16:00 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

