Lilla mamma

12 december 2008

Menskopp

Filed under: Dagbok — Sara-Johanna @ 20:53

Fick ett tips på en sida om något som hette menskopp. Lät lite mysko men alla som hade provat var så där ny frälsta och argumenten var ganska överväldigande… Så jag tänkte, okej, jag kan ju prova, tampong är ju inte så jätte mysigt precis… Så nu har jag provat och ja, jag är också ny frälst… Helt underbart!
Detta var det första som fick mig intresserad:

Vad är då en menskopp? Det är ett intravaginalt mensskydd som samlar upp mensen och sedan töms ut i toalettstol eller handfat. Menskoppen återanvänds och finns i många olika utföranden och märken. Men detta är inget försäljningsinlägg, nej. Detta inlägg är till för att upplysa kvinnor i alla de åldrar som finns härinne om att det finns ekonomiska och miljö-aspekter att spara på.

En menskopp kostar mellan 250-350 kr idag, och ju fler som köper en menskopp dess lägre blir priset… Ni vet, efterfrågan och tillgång. Usch vad dyrt tänker kanske någon? Men tänk på det, om du köper en menskopp för 350 kr som har en livslängd på 10 år!!! Då har du helt plötsligt en årskostnad för din menstruation på 35 kr om året!

En annan fördel är att man inte riskerar att få tampongsjukan (TCS), den luddar inte av sig, den har inget äckligt snöre som hänger ut bredvid tros/bikinikanten. Man kan bada och sporta med menskoppen. Den är helt hygienisk och man kan lätt desinficera den hemma. Man riskerar inte att tampongsnöret drar in bakterier, de som har problem med svampinfektioner får minskad svamp eller den försvinner helt. Menskoppen torkar inte ut slemhinnorna i underlivet och kan inte suga sig fast och göra svinont när man ska ta ut den som tamponger kan göra…

Jag fick min första menskopp när jag var 12 år av min mamma, som också använder menskopp. Då var den tillverkad i 100% naturgummi. Idag 11 år senare använder jag fortfarande menskoppen när jag har mens. Dock inte samma då jag valde att uppgradera mig från min första till en nyare modell i medicinskt silikon istället för den jag hade förra året.

Det finns ett oberoende forum för folk som använder sig av menskoppar, där alla är välkomna att dela med sig av sina erfarenheter kring menskoppar och alternativa mensskydd. Detta forum heter
http://www.menskopp.nu det kostar inget att regga sig och man måste inte köpa något. Däremot finns det länkar till återförsäljare av de olika kopparna så OM du vill köpa finns det möjlighet, men själva forumet bedriver ingen säljande verksamhet.

Så jag kan bara rekommendera detta!

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

